Inloggen

Veelgestelde vragen

Wat is het NS Panel?

Het NS Panel is een initiatief van NS. NS wil een zo goed mogelijke reiservaring voor haar klanten creëren. Daarom is het belangrijk de klant mee te nemen in de ontwikkeling en evaluatie van de dienstverlening van NS. Het NS Panel vertegenwoordigt alle treinreizigers in Nederland. Als lid van het NS Panel laat je jouw stem horen!

 

Waarom zou ik meedoen?

Door jouw deelname heb je direct invloed op belangrijke beslissingen die NS neemt. Met jouw mening, feedback en suggesties kan NS haar producten en services beter op jouw wensen afstemmen. We stellen je regelmatig op de hoogte van resultaten van onderzoek en andere ontwikkelingen. Panelleden krijgen geen vergoeding voor hun deelname. Wel verloten we zo nu en dan prijzen als waardebonnen onder deelnemers van onderzoek.


Hoe zit het met mijn privacy?

NS gebruikt onderzoeksresultaten ter ondersteuning van haar bedrijfsvoering. NS kan deze resultaten publiceren (bijvoorbeeld op de website van NS) of delen met specifieke partijen (bijvoorbeeld met ProRail of het ministerie van Infrastructuur & Waterstaat). De informatie die gedeeld wordt zal nooit teruggevoerd kunnen worden naar persoonsniveau maar zal alleen op geaggregeerd niveau (van bepaalde groepen respondenten samen) gerapporteerd worden. De resultaten van een onderzoek worden altijd zonder persoonsgegevens aan NS verstrekt, tenzij je zelf aangeeft mee te willen doen aan een onderzoek waarvoor wij je persoonlijk moeten benaderen. Alle onderzoeken worden uitgevoerd door onafhankelijke marktonderzoeksbureaus. Jouw persoonsgegevens worden dus uitsluitend gebruikt om je te benaderen om deel te nemen aan het NS Panel of voor een specifiek onderzoek en worden strikt vertrouwelijk behandeld. Deze bureaus verstrekken geen persoonlijke gegevens aan NS, tenzij je daar toestemming voor geeft. Voor meer informatie over het privacy beleid van NS kunt kijken op https://www.ns.nl/privacy/marktonderzoek-en-wetenschappelijk-onderzoek.html


Hoe meld ik me aan als panellid?

Je kan je aanmelden op de aanmeldpagina. Nadat je jouw e-mailadres hebt ingevuld word je lid door de kennismakingsvragenlijst in te vullen. Dit neemt ongeveer 5 minuten in beslag. Na het invullen ontvang je automatisch een bevestigingsmail. Door te klikken op de link in deze e-mail bevestig je jouw inschrijving en ben je aangemeld als panellid.

 

Kan iedereen lid worden van het NS Panel?

Ja, iedereen kan lid worden van het NS Panel. Ook als je slechts af en toe met de trein gaat. Juist ook dan zijn we benieuwd naar jouw mening. Je kan je hier aanmelden.


Ik heb me aangemeld, hoe gaat het nu verder?

Direct nadat je je hebt aangemeld ontvang je een bevestigingsmail met een link naar jouw persoonlijk pagina. Hier kan je inloggen met jouw e-mailadres en het wachtwoord dat je zelf hebt opgegeven. Op jouw persoonlijke pagina kan je eventueel jouw persoonlijke gegevens wijzigen. Met behulp van de antwoorden op deze vragen kunnen wij je doelgericht benaderen. Wij willen je namelijk alleen uitnodigen voor onderzoeken die relevant voor jou zijn.


Ik heb me ingeschreven voor het NS Panel, maar ik ontvang (bijna) geen uitnodigingen voor onderzoek(en). Hoe kan dat?

Er is een aantal mogelijke oorzaken:

  1. Je hebt jouw gegevens tijdens het inschrijven niet volledig ingevuld. Op jouw persoonlijke pagina kan je enkele aanvullende gegevens over jezelf invullen, zoals bijvoorbeeld jouw geboortedatum, reismotief en reisfrequentie. Als je deze gegevens volledig invult, heb je een grotere kans om uitgenodigd te worden voor onderzoeken. Het kan voorkomen dat voor bepaalde onderzoeken een selectie gemaakt wordt van panelleden die aan bepaalde kenmerken voldoen.
  2. Niet iedereen wordt voor ieder onderzoek uitgenodigd. Voor sommige onderzoeken moeten de deelnemers voldoen aan een bepaald profiel (bijvoorbeeld bepaalde regio of leeftijd).
  3. Wanneer je nog nooit een uitnodiging voor deelname hebt ontvangen, vragen we je het e-mailadres dat je bij jouw inschrijving hebt opgegeven te controleren. Misschien is er tijdens het inschrijven per ongeluk een typfout gemaakt. Of misschien heb je inmiddels een ander e-mailadres. Je kan jouw e-mailadres en andere persoonlijke gegevens raadplegen en eventueel corrigeren op jouw eigen persoonlijke pagina.
  4. Wellicht worden e-mails tegen gehouden door een spamfilter. Uitnodigingen voor onderzoeken worden altijd gestuurd vanuit een e-mailadres vanaf het domein 'mwm2.nl'. Zorg ervoor dat dit e-mailadres niet als afzender van ongewenste mail beschouwd wordt en zorg ervoor dat dit e-mailadres als toegestane afzender op de lijst van gewenste mail opgenomen wordt.

 

Heb ik speciale software nodig om mee te doen?

Nee, je hebt geen speciale software nodig. Het enige dat je nodig hebt, is toegang tot het internet en een eigen e-mailadres zodat we je per mail kunnen uitnodigen voor de onderzoeken.


Hoe weet ik dat er een onderzoek is waaraan ik kan meedoen?

Je krijgt per e-mail een uitnodiging voor een onderzoek. In deze e-mail staat een link naar het onderzoek waarmee je automatisch toegang hebt tot de enquête.

Moet ik een onderzoek meteen invullen?

Nee, je kan de vragenlijst invullen op een tijdstip dat jou het beste schikt. Let wel op de periode dat het onderzoek ingevuld kan worden, dit varieert per onderzoek van enkele dagen tot enkele weken.


Hoe lang duurt het invullen van een vragenlijst?

De lengte van de vragenlijst verschilt per onderzoek. Wij proberen de vragenlijst altijd zo kort mogelijk te houden. De tijd die benodigd is, hangt ook af van hoe uitgebreid je antwoorden geeft en de snelheid van jouw internetverbinding. Aan het begin van de vragenlijst geven we een inschatting van de tijd die je bezig bent met het invullen. Gemiddeld genomen, kost het beantwoorden van de vragen zo’n 5 à 10 minuten.


Hoe vaak ontvang ik een uitnodiging voor onderzoek?

Als je meedoet aan het NS Panel ontvang je een aantal keer per jaar (zo’n 5 keer per jaar) een uitnodiging om een enquête in te vullen via Internet. Hoe vaak we je uitnodigen hangt onder meer af van jouw profiel. We nodigen je namelijk alleen uit voor onderzoek dat op jouw persoonlijke situatie is afgestemd.


Ben ik verplicht om aan alle onderzoeken deel te nemen?

Nee, deelname is altijd vrijblijvend en je kan per onderzoek kiezen om wel of niet mee te doen. Als je een keer geen tijd hebt om een enquête in te vullen, kan je de uitnodiging gewoon negeren. Hopelijk doet je dan de volgende keer weer mee.


Wat voor onderzoeken kan ik verwachten?

De onderzoeken kunnen gaan over diverse onderwerpen, maar hebben altijd betrekking op NS. Wij vragen bijvoorbeeld wat je vindt van het reizen met de trein, de reisinformatiemiddelen van NS, nieuwe kaartsoorten, communicatie door NS, de winkels op het station en nog veel meer.


Wat gebeurt er met de onderzoeksresultaten?

De resultaten van het onderzoek zullen worden gebruikt om de bedrijfsvoering te optimaliseren en de klantgerichtheid te verbeteren. 4 keer per jaar ontvangen de NS Panelleden een nieuwsbrief met daarin de belangrijkste resultaten. Op een later moment zullen we de resultaten ook op deze website plaatsen onder het kopje ‘nieuws’. NS kan de resultaten van onderzoeken (gedeeltelijk) publiceren of delen met specifieke partijen. De informatie die gedeeld wordt zal nooit teruggevoerd kunnen worden naar personen maar zal alleen op geaggregeerd niveau (van bepaalde groepen respondenten samen) gerapporteerd worden.


De vragenlijst werkt niet, wat moet ik doen?

Mocht de link naar de vragenlijst niet werken: kopieer de link vanuit de uitnodigingsmail naar de adresbalk van jouw internet browser. Indien je andere technische problemen ondervindt, neem dan contact met ons op. Op die manier kunnen we je zo gericht mogelijk helpen.


Wat moet ik doen als ik mijn wachtwoord ben vergeten?

Ga naar jouw persoonlijke pagina. Als je in het formulier jouw e-mailadres invult en op 'Wachtwoord vergeten' klikt, krijg je binnen enkele minuten een mailbericht toegestuurd. Hierin staat een instructie om een nieuw wachtwoord in te stellen.


Ik heb een nieuw e-mailadres, wat moet ik doen?

Je kan je-mailadres en andere persoonlijke gegevens raadplegen en eventueel corrigeren op jouw persoonlijke pagina.


Ik wil me uitschrijven uit het NS Panel, wat moet ik doen?

Je kan je uitschrijven na het inloggen op jouw persoonlijke pagina. Na uitschrijving benaderen wij je niet meer voor onderzoeken.


Ik heb een andere vraag, wat moet ik doen?

Je kan je vraag stellen op onze contactpagina. Binnen twee werkdagen ontvang je een antwoord.


Ik heb via NS Panel een klacht geuit, maar geen reactie ontvangen.

Jouw gegevens worden bij de verwerking van de resultaten altijd losgekoppeld van jouw naam en e-mailadres. De gegevens worden daarmee anoniem verwerkt. Wij kunnen daarom geen individuele terugkoppeling geven op een klacht die je via een onderzoek uit. Heb je een klacht? Dan kan je terecht bij de NS klantenservice.


Ik ben lid van het NS Panel, maar heb geen email ontvangen over gelekte persoonsgegevens, zijn mijn gegevens veilig?

De gegevens die je hebt verstrekt om deel te nemen aan onderzoeken binnen het NS Panel zijn niet betrokken bij het datalek. Deze gegevens zijn opgeslagen bij onderzoeksbureau MWM2 en worden niet met andere partijen dan NS gedeeld. Ook als je uitgenodigd wordt vanuit het NS Panel voor een onderzoek van een ander onderzoeksbureau (zoals ook Blauw of bijvoorbeeld Marketresponse) worden jouw persoonsgegevens niet gedeeld met het betreffende bureau.

Ik ben lid van het NS Panel en heb een email ontvangen dat mijn gegevens mogelijk gelekt zijn, hoe zit dit?

NS voert onderzoeken uit binnen het NS Panel én daarbuiten. Je bent blijkbaar ook voor onderzoeken buiten het NS Panel uitgenodigd. De gegevens die je hebt verstrekt om deel te nemen aan onderzoeken binnen het NS Panel zijn niet betrokken bij het datalek. Wel zijn mogelijk persoonsgegevens gelekt die gebruikt zijn voor andere onderzoeken die niet via het NS Panel liepen maar via marktonderzoeksbureau Blauw.